Beweging – een onovertroffen medicijn

Het belang van beweging voor onze gezondheid kan niet overschat worden.  Het maakt steeds een basisbestanddeel uit van gelijk welk behandelplan binnen de Functional Medicine. 

Waarom is dit nu zo belangrijk.  Wat doet beweging met ons lichaam?

Voldoende beweging is essentieel om onder meer de volgende redenen:

-        Het verbetert insulinegevoeligheid.  Wanneer je cellen en spieren gevoeliger worden voor insuline heb je er minder van nodig.  Het risico op diabetes type 2 verlaagt en je gaat minder vet opslaan.

-        Het vermindert stress.   Dit komt omdat het cortisol – het stresshormoon – vermindert.  Téveel stresshormoon maakt dat we snakken naar suikers en comforteten.

-        Het zorgt voor een verbeterde breinfunctie: Beweging bevordert het geheugen, het leervermogen en de concentratie.  Een goede work-out is veel efficiënter dan Prozac.  Beweging stimuleert de aanmaak van BDNF (Brain derived neurotrophic factor) wat een wondermiddel is voor het brein.  Wanneer je beweegt, wordt je brein meer elastisch en het helpt daarbij ook om je gemoed te verbeteren, je energie te boosten en de algemene stress in lichaam en geest te verlichten.

-        Het vermindert het risico op chronische aandoeningen.  Dit gebeurt door verschillende mechanismen.  Het beschermt het hart en vermindert het risico op een hartaanval of beroerte.  Het vermindert ontsteking (dé oorzaak van bijna alle chronische en verouderingsziekten).  Het balanceert ook de hormonen en dus verlaagt het risico op borst- en andere veel voorkomende kankers.

-        Het bevordert ontgifting.  Naast het stimuleren van de darmen zorgt beweging er ook voor dat toxines het lichaam via de huid (transpiratie) verlaten.  Intensieve beweging laat je stevig zweten maar ook rustigere beweging bevordert de circulatie en laat toxines los via het lymphatisch systeem.  Als je niet genoeg kunt zweten bij het sporten overweeg dan zeker eens een infrarood sauna.

En als al de opgesomde redenen nog niet voldoende moesten zijn: het zorgt ook voor betere seksuele prestaties. Een betere doorstroming en meer energie zijn 2 factoren die het seksuele leven in positieve zin bevorderen.

Zoek een vorm van beweging die je leuk vindt en die makkelijk in te passen is in het dagelijks leven zodat je het kan volhouden.  De algemene richtlijn – dit is uiteraard verschillend voor elk individu – is dagelijks minstens 30 minuten actief bewegen waarbij de hartslag verhoogt.  Daarnaast is het aangewezen om doorheen de dag geen lange periodes stil te zitten maar regelmatig (minstens elk uur) recht te staan en rond te lopen.

En ook al heb je fysieke beperkingen, er is altijd wel een manier te vinden om extra lichaamsbeweging in te passen.

Sandra De Cock