Geheugen en alcohol/slaapmiddelen

In zijn boek “Why we sleep” (ook vertaald in het Nederlands) vertelt neurowetenschapper Matthew Walker over het belang van slaap.
Een zeer interessant maar ook verontrustend boek gezien de huidige epidemie van slaaptekort: slaap is essentieel voor ons geheugen.

Een paar interessante onderzoeksresultaten:

-       Indien proefpersonen minder mogen slapen dan 7-8 uur, zelfs al is dat maar 1-2 uur minder, dan presteren ze minder in het opslaan van nieuw aangeleerde zaken. Studenten trekken dus best niet het nachtje door, voor ze naar het examen gaan, ze zullen de gestudeerde stof minder goed onthouden. Maar korte nachtjes helpen ook niet bij het studeren.

-       Wanneer proefpersonen 2 alcoholische drankjes drinken voor ze gaan slapen - het zogezegde slaapmutsje - dan zullen ze 50 procent minder onthouden van wat ze die dag leerden. Sterker nog, indien ze dezelfde avond en de volgende avond niets drinken maar de derde wél, dan zullen ze toch 40 procent van de materie verliezen. Ons geheugen heeft dus minimum 3 volle nachten slaap nodig -zonder drank- om zaken op te slaan.

-       Slaapmiddelen werken op dezelfde manier! Je kan dan wel het subjectieve gevoel hebben dat je goed geslapen hebt, je geheugen denkt het omgekeerde! Het allerergste werd gezien met Zolpidem: een zeer vaak gebruikt slaapmiddel. Mensen die Zolpidem nemen ontleren zelfs aangeleerde zaken. Je kan Zolpidem dus beter rangschikken onder geheugenwissers dan onder de slaapmiddelen.

Wanneer je hier meer over wil weten verwijzen we graag door naar een uitgebreid interview van dokter Rangan Chatterjee met Matthew Walker in zijn podcast Feel Better Live More.Meer interview met Dr Chatterjee

Sandra De Cock