Herfst – 8 heerlijke herfstgroenten en -fruit

We zijn eind september en het wordt overduidelijk herfst.  De nachten worden kouder, de ochtenden donkerder en regen en wind zijn opnieuw van de partij.

Ook in de keuken verandert het menu met het seizoen.   Het is al vaak gezegd maar eten volgens de seizoenen garandeert dat je de voor het betreffende seizoen meest nodige voedingsstoffen zonder problemen binnenkrijgt. Welke groenten en fruit zou je dit seizoen dus echt wel eens op tafel moeten zetten?

1.      Bloemkool
In de vorm van bloemkoolrijst is dit een mooi alternatief voor snelle koolhydraten zoals witte rijst of pasta.  Daarenboven zit deze groente vol gezonde vezels.

2.      Pompoen
Geen groente die meer symbool staat voor de herfst.  Denken we maar aan de pompoensoep of Halloween.  Pompoenen bevatten vitamines A en C, vezels en tal van andere voedingsstoffen.  Butternutpompoen, Hokkaidopompoen en spaghettipompoen zijn de meest voorkomende soorten. Pompoenen laten zich ook makkelijk combineren met courgettes of pastinaak

3.      Rode biet
Rode bieten zijn een uitstekende bron van vitamine C en vezels.  Daarenboven bevatten ze weinig calorieën.  Ze zijn op vele manieren te gebruiken: rauw, gekookt, geroosterd of in soep.

4.      Boerenkool
Dit wordt soms ook een superfood genoemd omdat het zo voedingsrijk is.

5.      Groene boontjes
Groene boontjes behoren tot de meest gezonde groenten die je aan je maaltijd kan toevoegen.  Ze zijn rijk aan vitamines C en K en arm aan calorieën.  De beste manier om ze smaakvol klaar te maken is zo puur mogelijk met enkel wat basis-ingrediënten zoals zeezout, basilicum en lookpoeder.

6.      Spruitjes
Nog zo een typische herfstgroente zijn de spruitjes.  Zij bevatten zo veel vitamine C dat een stevige portie al een groot deel van de dagelijkse behoefte aan vitamine C dekt.  Daarnaast hebben ze anti-inflammatoire eigenschappen wat belangrijk is voor al wie met chronische klachten kampt.

7.      Appelen
Net als pompoenen zijn appelen een symbool voor de herfst.  De geur van een lekkere appeltaart die het huis vult is niet voor niets de beste truc om een huis sneller te doen verkopen.   Het eten van appelen wordt wetenschappelijk gelinkt aan een indrukwekkend aantal gezondheidsvoordelen zoals het verminderen van het risico op diabetes, hartziekten, darmproblemen en zo meer.

8.      Druiven
Ook al willen we geen suiker eten, we hebben allemaal wel eens een drang naar zoet.  Een trosje druiven kan dan een veel beter alternatief zijn voor een koekje of een ijsje.  Naast dat ze heerlijk smaken zitten ze ook vol vitamines, mineralen en vezels.  Ze zijn ook heerlijk als toevoeging aan een salade.

Geniet van al deze herfstrijkdom en combineer diverse groenten en fruit met elkaar voor nieuwe verrassende smaken.  Vergeet daarbij zeker niet te spelen met verse kruiden en specerijen.  Wie weet lukt het om zelfs verstokte vleeseters te kunnen verleiden tot een vegetarische maaltijd.

 

Sandra De Cock