Meditatie – een eeuwenoude praktijk in je dagelijks leven

Wat mocht er een middel bestaan dat snel, veilig en onschadelijk is en toch efficiënt is bij het bestrijden van pijn en angsten, dat de slaap verbetert en het lichaam heelt. Té mooi om waar te zijn? In dit geval toch niet. 

Ondertussen tonen duizenden wetenschappelijke onderzoeken aan dat de eeuwenoude praktijk van meditatie kan bijdragen tot het verbeteren van tal van gezondheidsklachten.  En de wetenschap staat nog maar aan het begin.

Wat is meditatie? Het is een eeuwenoude praktijk die in zo goed als elke religie wordt gebruikt om  een toestand van rust en innerlijke vrede te bereiken.  Het bevordert het bewustzijn van het hier en nu.

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat meditatie diverse gezondheidsvoordelen heeft, sommige heel direct, andere op langere termijn.  We zetten de belangrijkste even op een rij:

-        Stressbeheersing

-        Positiever gemoed

-        Gaat veroudering van het brein tegen

-        Betere slaap

-        Boost voor het immuunsysteem

-        Minder angstgevoelens en depressiviteit

-        Meer creativiteit

-        Een gezonder hart

-        Anti-aging

Moeten we dan met zijn allen uren met gekruiste benen op een kussen gaan zitten om de voordelen van meditatie te ondervinden? Absoluut niet.  Het kan bv. ook rustig op een stoel of al wandelend.  Er zijn zo veel soorten meditatie dat iedereen wel een manier van mediteren kan vinden die hem of haar ligt.  Denken we maar aan gerichte aandachtsmeditatie, mantra’s, visualisatie, transcendentale meditatie, lichaamsscan en zo veel meer.    Het aanbod geleide meditaties op internet of via apps is zeer uitgebreid.

Het belangrijkste is om dingen uit te proberen en klein te beginnen.  Dagelijks enkele minuten even rustig en bewust ademen is al een mooie start.  Je hoeft niet zonder gedachten te zijn, sterker nog: dat is niet mogelijk. De kunst is om niet helemaal mee te gaan met deze gedachten, neem ze waar en breng de aandacht vervolgens weer terug naar het lichaam of de adem.

Zoek, experimenteer maar vooral hou het vol.  En voor je het beseft, the magic starts to happen!

Sandra De Cock